Które elementy zawieszenia uznaje się za najbardziej podatne na uszkodzenia?

Niezwykła liczba dziur, dosyć wysokie krawężniki, progi zwalniające oraz multum kolein – tak w skrócie można by opisać polskie drogi. To, że nasz kraj nie jest rajem dla kierowców wie niemal każdy. Stan krajowych dróg nie sprzyja komfortowi jazdy samochodem a dodatkowo nie służy poszczególnym elementom układu zawieszenia. Które z części zawieszenia to podzespoły najbardziej podatne na uszkodzenia?

Tuleje gumowo-metalowe. Dlaczego się psują?

Łączniki gumowo-metalowe to dosyć newralgiczny punkt układu zawieszenia samochodowego. Tuleje gumowo-metalowe montuje się w dwóch punktach zawieszenia – w łączeniach wahaczy do podzespołów nośnych nadwozia, oraz w połączeniach belki i piasty. Do ich przedwczesnego zużycia lub nagłego uszkodzenia dochodzi z reguły głównie przez zbyt duże drgania, do których dochodzi na skutek jazdy po nierównych drogach.

Uwaga: Zły stan dróg po których porusza się kierowca ma bardzo duży wpływ na żywotność tulejek gumowo-metalowych. Niekiedy pojawia się wręcz tendencja do regularnego wybijania się tulejek po przejechaniu zaledwie 40 tys. kilometrów. Ich zużycie objawia się nieprzyjemnymi dla ucha stukotami.

Końcówki drążków kierowniczych. Ile wytrzymują?

Końcówki drążków kierowniczych to kolejny słaby punkt zawieszenia, który źle znosi stan naszych krajowych dróg. Drążki mogą ulec przez nierówne drogi przedwczesnemu zniszczeniu. Szkodliwe dla nich będą także podjazdy na wysokie krawężniki. Końcówki drążków wytrzymują z reguły około 90 tys. kilometrów. Żywot ich może być jednak w dużym stopniu skrócony przez zły stan dróg, po których porusza się właściciel pojazdu.

Amortyzatory i sprężyny. Czy one także mogą zużyć się wcześniej?

Zużycie amortyzatorów samochodowych tu zupełnie inna kwestia. Ich trwałość i ewentualne przedwczesne awarie zależeć będą przede wszystkim od rodzaju konstrukcji, sposobu montażu oraz stylu jazdy kierowcy. Jeżeli kierowca będzie zwalniał na wybojach i koleinach, to amorki wytrzymają przybliżony przebieg podany przed producenta. Inaczej będzie, jeżeli po nierównych drogach będziemy jeździć jak po autostradzie.

Zużycie sprężyn zawieszenia prezentuje się podobnie, wręcz identycznie. Im bardziej oszczędzamy samochód a w zasadzie po prostu jeździmy rozsądnie, tym większe przebiegi wytrzymują sprężyny. Zużycie sprężyn zawieszenia gwałtownie przyspieszy natomiast nierozważna jazda po nierównych drogach – zwłaszcza wtedy, gdy auto jest załadowane lub gdy znajduje się w nim przynajmniej kilka osób.